Neuro-vývojová stimulace

Zdravý vývoj u dětí si můžeme představit jako růst stromu. Jsme zvyklí se dívat, jestli dítěti jde čtení, psaní, počítání, ale to jsou jablíčka na našem pomyslném stromu. Pokud chceme, aby nám vyrostla krásná červená jablíčka, potřebujeme pořádný a dobře zakořeněný strom. Z kořenů vyrůstá pevný kmen, na něm rostou silné větve, lístky, plody. Takže i když je každý strom originální a jedinečný, vychází ze stejných, přírodními zákony daných, principů a elementů. Proto je tak důležité ve vývoji a výchově dítěte vnímat:

  • kořeny (narození a okamžiky po narození dítěte)
  • kmen a větve (psychomotorický vývoj našeho dítěte)
  • korunu (smyslové a emocionální schopnosti, spolupráce mozkových hemisfér, spolupráce očí neboli binocularitu);
  • plody (školní dovednosti, řeč, správné držení těla, koordinace pohybů).

Pokud strom není dost silný nebo kořeny nejsou pevné, nemůže správně růst. Prevence tedy spočívá na stimulaci správného vývoje a problémy je potřeba řešit od základů (kořenů).

Základ Neuro-vývojové stimulace (NVS Pohybem se učíme) tvoří Neuro-vývojová terapie. Testy i cviky vychází z psychomotorického vývoje dítěte. Mezi nejdůležitější principy NVS Pohybem se učíme, patří to, že u dětí nejdříve začínáme rozvíjet rovnováhu a kombinujeme inhibici primárních reflexů se zlepšením senzorické integrace, a až později přidáváme další dovednosti. Je ale nutné zdůraznit, že tento program trvá 9-12 měsíců. Každý (školní) den se cvičí cca 10 minut. Pokud se necvičí denně, výsledky nebudou tak uspokojivé.

NVS je metoda, pomocí které zlepšíme:

  • spojení mezi mozkem a tělem
  • spojení mezi jednotlivými centry v mozku
  • spojení mezi oběma mozkovými hemisférami